Ads 468x60px

Labels

Sejarah dan asal usul guli

Permainan guli, yang juga dinamakan sebagai Kelereng, merupakan permainan tradisional melayu yang digemari oleh kanak-kanak pada masa lapang mereka. Ia biasanya dimain oleh kanak-kanak lelaki yang berumur antara tujuh hingga dua belas tahun. Mereka biasanya bermain di tempat yang teduh. Guli juga, biasanya, dimain pada musim panas atau kemarau. Ini kerana pemain mengharapkan tanah kering untuk lubang yang akan digali. Apabila tanah becak, permainan guli tidak seronok kerana buah guli akan menjadi lenget.

Pada zaman dahulu, potongan-potongan kayu dibulatkan sebesar sebiji telur ayam untuk dijadikan sebuah guli. Selepas Perang Dunia Pertama, guli dibuat dari bahan kapur yang diadun dengan simen. Ia sebesar ibu jari kaki. Sekarang, guli diperbuat dari bahan-bahan kaca dengan ukuran yang pelbagai saiz, dari ukuran jari kaki kelingking hingga ibu jari kaki.

Guli dimainkan secara melontarkan guli dengan tepat dengan mengenakan sasarannya. Jumlah pemain pula tidak melebihi lima orang. Kawasan tanah rata dan lapang merupakan kawasan yang paling sesuai untuk menjadi gelanggang bermain guli. Guli yang digunakan sekarang diperbuat daripada kaca.

Gelanggang:

Satu bulatan dilukiskan di atas tanah yang berukuran garis pusat 1m.

Sebuah lubang sebesar 10sm, lebar dan sedalam 7sm dilekukkan di tengah-tengah bulatan.

Tanah dilekukkan dengan menghentakkan tumit kaki ke tanah.

Lubang tersebut dinamakan lubang induk.

Satu garisan lurus dibina dengan jarak 3m daripada bulatan besar tersebut.

Garisan ini adalah penanda mula tempat permainan.

2 comments:

  1. BolaSinga Situs BO TerAman Dan Terpercaya di Asia.
    Mudah Menang, Yuk daftar dan claim berbagai Bonus Dan Promo Lainnya.
    WA : +6281311026235 OFFICIAL BOLA SINGA

    ReplyDelete